Twitter Instagram LinkedIn goodreads Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Uitgeverij Kluitman: 'Griezelen is goed, gruwelen niet'

Kluitman Boekenstapel

En ook in de zomermaanden nieuwe schrijftips en hints van wat een van de vooraanstaande uitgevers van kinderboeken precies zoekt in een manuscript. Uitgeverij Kluitman legt onder meer uit hoe "net dat beetje extra" eruit kan zien, plus wat zij wel en niet uitgeeft.


Wat is de filosofie van Uitgeverij Kluitman?

Voor een zo breed mogelijk lezerspubliek toegankelijke boeken op de markt brengen, en voor een betaalbare prijs.

Hoe selecteren jullie de titels die je wilt gaan vertalen/uitgeven?
Op onder andere de beurs in Bologna worden boeken bekeken en aangevraagd (ze worden ook wel rechtstreeks aangevraagd of aangeboden door agenten), en die worden vervolgens beoordeeld. Eerst worden ze gelezen door proeflezers en als een boek door diverse lezers goed wordt gevonden, dan gaat een redacteur het lezen. Bij een positief oordeel wordt dit op de redactie besproken en uiteindelijk wordt er een bod gedaan.

Hoeveel manuscripten ontvangen jullie (ongevraagd) per jaar of per maand?
Jaarlijks ontvangen wij rond de duizend manuscripten, per post, maar het merendeel per mail. Ook ontvangen wij zeer regelmatig portfolio’s van illustratoren en vormgevers.

Met hoeveel inzendingen kunnen jullie ook echt aan de slag?
Van de manuscripten die we binnenkrijgen zijn er jaarlijks hooguit één of twee teksten die daadwerkelijk worden uitgegeven. Soms ook nog wel iets meer, soms zelfs niet een.

Auteur Harmen van Straaten en Kluitman-dtp'erOp de website staat dat jullie zoeken naar een manuscript met "net dat beetje extra", dat zich onderscheidt van de rest. Waar moeten we ("wij schrijvers") dan aan denken?
Originaliteit. Een tekst moet opvallen, en dat kan zijn qua stijl, maar ook qua inhoud. Het verhaal kan een onverwachte wending hebben waardoor de lezer verrast wordt. Het moet in ieder geval geen ‘dertien in een dozijn’-verhaal zijn.

Waarnaar zijn jullie op zoek? (En waarnaar juist niet?)
Over het algemeen geven wij series uit, verdeeld over de diverse doelgroepen. Den aan avi-boeken, voor de beginnende lezers en paardenseries. Zie verder onze website. 
Momenteel geven wij in principe geen prentenboeken, voorleesboeken, korte, gedichtenbundels en boeken voor jongens boven de tien jaar uit. Onze ervaring is dat jongens boven de tien nauwelijks meer lezen.

Een inzending moet een compleet verhaal zijn. Wordt dat dan ook altijd helemaal gelezen?
In principe wel, maar als een verhaal te slecht is, merk je dat al na een aantal pagina’s. Dan volstaan wij met het vluchtig doorlopen van de tekst, om te zien hoe het verhaal zich ontwikkelt en om vervolgens de auteur toch een goed onderbouwde reactie te sturen.

Geven jullie altijd feedback, met eventuele verbetertips?
Een auteur krijgt altijd bericht van ons, al kan dit soms wat langer duren. In het bericht proberen wij de belangrijkste punten van kritiek aan te stippen. Bij auteurs met meer potentie geven wij zeker verbetertips en wij vragen geregeld of iemand zijn tekst wil herschrijven, uiteraard wel geheel vrijblijvend. 
Bij inzendingen van heel jonge schrijvers geven wij altijd aan dat wanneer zij dat willen, wij de tekst op onze site kunnen plaatsen, zodat anderen die ook kunnen lezen. Vaak wordt dat heel leuk gevonden.

Heb je tot slot een aantal do's en don'ts voor schrijvers die graag door jullie uitgegeven zouden willen worden?

Kluitman Nieuwe-kinderboekenBelangrijkste do's:
1. De gebeurtenissen moeten passen bij de doelgroep
2. Breng vaart in het verhaal
3. Breng actie in het verhaal (spanningsboog)
4. Goede balans beschrijving - dialoog
5. Verwerk humor in het verhaal

En dan als don’ts onder andere:
1. Geen alwetende verteller
2. Niet te veel uitleggen
3. Niet leunen op kennis die het jonge kind nog niet heeft (bij teksten voor jonge kinderen)
4. Griezelen is goed in kinderboeken; gruwelen niet
5. Niet het verhaal vertellen als auteur, maar het laten gebeuren

In Translation

X

Right Click

No right click